Itä-Suomen liikenneturvallisuusryhmä; Pohjois-Savon ELY-keskus, Liiken-neturva ja poliisi, ovat yhdessä suunnitelleet mopoilun valvontateeman kevään ja kesän ajaksi Itä-Suomeen. Valvonta aloitetaan toukokuussa. Teemavalvonnan aikana poliisin liikenteen valvontaa suunnataan erityisesti nuoriin mopoilijoihin ja heidän ajopelien kuntoon. Valvontaa tullaan toteut-tamaan liikenneanalyysiin ja kansalaisilta saadun valvontapyyntöjen pohjal-ta yllätyksellisissä paikoissa. Valvontaa tehdään Itä-Suomessa koko po-liisilaitoksen alueella.
Liikenneturvallisuusryhmä on hankkinut poliisille jaettavaksi moporatsioissa nuhteettomille mopoilijoille 10 euron suuruisia bensakortteja, jolla saa ostaa tankin täyteen bensaa. Bensakortin saaminen edellyttää ns. täy-dellistä suoritusta; mopo ja kuljettaja täysin kunnossa sekä kuljettajan muukin liikennekäytös on ollut nuhteetonta. Päinvastaisissa tapauksissa poliisi voi kirjoittaa sakot puutteista tai lainvastaisesta ajotavasta jne sekä tarvittaessa olla yhteydessä nuoren kotiin.
Useina kesinä mopoilevan nuorison käyttäytyminen on herättänyt runsaasti keskustelua julkisuudessa.
Mopoilu on tärkeä ensiaskel nuorten opettelussa moottoriliikenteen sääntö-jä ja omaksuessa turvallisia liikenneasenteita. Liikennesääntöjen hallitse-misen lisäksi kaksipyöräinen ajopeli vaatii kuljettajalta paljon erilaisia mo-pon hallintaan liittyviä taitoja. Jostain syystä taitojen kehittäminen on ka-rannut käsistä ja "mopot ovat alkaneet keulia". Tämä suuntaus ei ole hy-väksi oikeiden liikenneasenteiden kehittymisen kannalta.
Viime vuosien ilmiönä ovat olleet erilaiset kokoontumisajot eli "miitit" moot-toripyöräharrastajien mallin mukaan viikonloppuiltaisin. Näissä niin sano-tuissa miiteissä kiihdytellään keulat pystyssä, poltetaan kumia ja näytellään ajotaitoja paikalle kokoontuneille muille mopoilijoille. Mopomiitit aiheuttavat usein huomattavaa häiriötä lähiympäristöön, sen vuoksi joissakin asumalä-hiöissä on aikuisten ja nuorten välit kiristyneet jopa ikäviin mittasuhteisiin.
Oikeiden asenteiden merkitys korostuu, sillä mopo-onnettomuudet johtuvat usein mopoilijoiden vaarallisista ajotavoista. Mopoilun turvallisuus on kyllä
parantunut ajokorttimuutosten vuoksi ja lisäksi monissa kaupungeissa mo-poilu kiellettiin kevyenliikenteenväylillä. Mopon kuljettajien tietoisuus liiken-nesäännöistä on parantunut ja myös vastuullisuus on sitä myöten kasva-nut. Nämä yhdessä ovat vähentäneet mopo-onnettomuuksien määrää.
Nuorten mopoilijoiden vanhemmat ovat erityisasemassa turvallisen liikku-misen oppimisen kannalta seuraamalla jälkikasvun ajopelien kuntoa ja hei-dän liikkumista mopoilla. Erityisen tärkeää on myös seurata millaisessa mopoporukassa nuori liikkuu. Ovatko kavereiden mopojen äänet erityisen meluisat, ovatko rekisterikilvet paikoillaan vai väännelty lähes näkymättö-miin jne. Jos on, tällöin pitäisi alkaa hälytyskellojen hieman soida ja vertail-la oman jälkikasvun ajopelin kuntoa näihin, ettei se myös ole samanlaises-sa laittomassa kunnossa. Aina on syytä muistuttaa nuoria, että alkoholi ei kuulu liikenteeseen. Vanhempien on hyvä pitää mielessä, että heillä on valvontavastuu alle 18-vuotiaista.
Itä-Suomen poliisilaitos Petri Pahkin
Puh. 0295 456895
Pohjois-Savon ELY-keskus Kyllikki Komulainen
Liikenneturva Tuula Taskinen
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare