OHJE: FAQ Huoltajien yleisimmät Wilma kysymykset

Alla on vastauksia yleisimpiin huoltajien Wilma-tunnuksiin liittyviin kysymyksiin

 

1) Minulla ei ole lainkaan Wilma-tunnusta. Mistä saan sen?

Ota yhteys oppilaan kouluun. Jos et tiedä missä koulussa oppilas on, ota yhteys kunnan kouluvirastoon.

Saat koululta linkin sivulle, jossa tunnus tehdään, sekä avainkoodin, jonka avulla voit tehdä itsellesi tunnuksen.


2) Sain ilmoituksen, että oppilaan toinen huoltaja on tehnyt oman tunnuksen. Pitääkö minun tehdä jotain?

Koska toinen huoltaja on tehnyt oman tunnuksen, tulee sinunkin tehdä itsellesi oma tunnus. Vanha yhteinen tunnus lakkaa toimimasta kuukauden sisällä. Saat koululta linkin sivulle, jossa tunnus tehdään. Et tarvitse avainkoodia tunnuksen tekemiseen. Riittää, että muistat nyt käyttämäsi tunnuksen ja salasanan.


3) Missä Wilma-tunnukset tehdään tai missä niitä yhdistetään?

Tunnukset yhdistetään Wilman yhdistämissivulla eli connect-sivulla, jonne pääsee myös ilman kirjautumista. Saat koululta linkin sivulle. Sivun osoite on muotoa https://wilmanosoite/connect. Esim. turkulaisten koululaisten vanhemmilla osoite olisi siis https://wilma.turku.fi/connect.

Tunnusten teko ja yhdistäminen vaatii toimivan sähköpostiosoitteen. Huoltajilla tunnus tulee jatkossa olemaan sähköpostiosoite.

Tarkemmat ohjeet saat oppilaan koulusta. Ks. Wilma-tunnuksen teko avainkoodin avulla (huoltajat).


4) Meillä on 3 lasta, jokaiseen erillinen Wilma-tunnus. Miten yhdistämme ne?

Päättäkää ensin, haluatteko jatkossa yhden yhteisen tunnuksen vai kummallekin oman tunnuksen.

A) Yhteinen tunnus:

·         Luo sellainen sähköpostiosoite, jota kumpikin pääsee lukemaan.

·         Siirry yhdistämissivulle ja anna yhteinen sähköpostiosoitteenne. Kun palaat sivulle takaisin, anna yksitellen kaikkien lasten tunnukset. Katso tarkempi ohje täältä, kohta 3.

·         Kun Wilma kysyy nimeä, anna nimeksi esim. "Virtasen perhe" tai "Ville ja Veera Virtanen".

B) Omat tunnukset:

·         Jos haluatte omat tunnukset, tekee kumpikin yhdistämisen erikseen: Siirry yhdistämissivulle ja anna oma sähköpostiosoitteesi. Kun palaat sivulle takaisin, anna yksitellen kaikkien lasten tunnukset. Katso tarkempi ohje täältä, kohta 3.

·         Anna tunnuksen haltijan nimeksi oma nimesi.

·         Toinen huoltaja toimii samalla tavalla: antaa oman sähköpostiosoitteensa, lisää lasten tunnukset ja antaa oman nimensä.


5) Minulla on jo Wilma-tunnus ja nyt sain avainkoodin. Mitä teen?

Tarkista, millainen Wilma-tunnus sinulla on tällä hetkellä. Jos tunnuksesi on sähköpostimuotoinen, kirjaudu sillä Wilmaan ja siirry Käyttöoikeudet-sivulle. Klikkaa alareunasta Lisää rooli -linkkiä. Tällä sivulla yhdistät avainkoodin olemassa olevaan tunnukseesi. Valitse Minulla on... -kohdasta "avainkoodi, esimerkiksi ABCDE-..." ja syötä avainkoodisi alapuolelle aukeavaan neliosaiseen kenttään. Katso tarkempi ohje täältä, kohta 3.

Jos tunnuksesi on lapsen etunimi.sukunimi tai sukunimi.etunimi, toimi kuten kohdassa 4.


6) Sähköpostiosoitteeni on vaihtunut. Miten vaihdan sen uudeksi Wilma-tunnuksekseni?

Käyttäjätunnusta ei ole sidottu sähköpostiin. Wilmaan pääset kyllä kirjautumaan, vaikka vanha sähköpostisi ei ole enää käytössä. Mutta jos haluat vaihtaa uudeksi käyttäjätunnukseksi uuden sähköpostiosoitteen ja saada myös Wilmasta tulevat ilmoitukset uuteen postiin, tee näin:

·         Kirjaudu Wilmaan vanhalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla.

·         Mene Ilmoitusasetuksiin Wilmasivun yläreunasta.

·         Ilmoitusasetukset-sivulla näkyy vanha sp-osoitteesi. Sen alapuolella on linkki Vaihda sähköpostiosoitetta. Klikkaa sitä.

·         Kirjoita uusi sp-osoitteesi ja paina Lähetä-painiketta.

·         Wilma lähettää uuteen sähköpostiin vahvistusviestin.

·         Siirry sähköpostiohjelmaasi (uuden osoitteen mukainen sähköposti) ja avaa Wilman lähettämä viesti. Klikkaa vahvistusviestin linkkiä, ja palaa Wilmaan.

·         Wilma pyytää nyt vanhaa sähköpostia sekä vanhaa Wilma-salasanaa. Ruudulla lukee valmiina uusi sähköpostiosoite.

·         Wilma-tunnukseksi on jatkossa uuden sähköpostiosoitteen mukainen.

 

7) Huoltajilla on ollut käytössä yhteinen tunnus, miksi se ei enää toimi?

EU:n tietosuoja-asetuksen tultua voimaan, Wilman käyttäjätunnusten on oltava henkilökohtaisia, yhteisten tunnusten käyttö on päättynyt kesäkuussa. Mikäli tunnuksesi ei enää toimi, ota yhteyttä koulun kansliaan.